En nysgerrig, jordnær gennemgang af hvad der sker, hvorfor det sker, og hvad du og vi kan gøre fornuftigt.
De seneste dage er flere danske lufthavne midlertidigt lukket, fordi uidentificerede droner er blevet observeret i luftrummet. Først blev Københavns Lufthavn (CPH) holdt lukket i knap fire timer mandag aften. Kort derefter fulgte Aalborg Lufthavn med en cirka tre timers lukning, og tidligt torsdag morgen blev Billund Lufthavn lukket i lidt over en time. Der har også været observationer ved Esbjerg, Sønderborg og Skrydstrup (militær base). Myndighederne betegner hændelserne som meget alvorlige, muligvis led i en “hybrid” påvirkningsoperation, og Rusland afviser alle anklager. Flytrafikken er hver gang genoptaget, og der er ikke rapporteret skader på passagerer.
Statsministeren har kaldt situationen ved CPH for “det mest alvorlige angreb på dansk kritisk infrastruktur” til dato, mens forsvarsminister Troels Lund Poulsen har peget på, at flyvningerne bærer præg af en professionel aktør med det formål at skabe frygt og splittelse. Samtidig arbejder politi, Forsvaret og efterretningstjenester tæt sammen, og Danmark drøfter nu nye beføjelser til at neutralisere droner nær kritisk infrastruktur samt tættere NATO/EU-samarbejde (bl.a. idéen om en europæisk “dronemur”).
Hvad betyder det, når droner lukker lufthavne?
En lille drone kan skabe stor risiko tæt på start- og landingsbaner. Derfor er proceduren i Europa, at trafikken standses, når der observeres uidentificerede droner i eller nær kontrolzoner, præcis for at prioritere sikkerhed. EASA (EU’s luftfartssikkerhedsagentur) har siden Gatwick-hændelsen i 2018 anbefalet stramme beredskabsprocedurer og counter-UAS-tiltag ved lufthavne.
Bottom line: Lukningerne er et sikkerhedsprincip, ikke et tegn på tab af kontrol. Reuters bekræfter, at der ved Aalborg-hændelsen ikke var direkte trussel mod passagerernes sikkerhed.
Hvad siger eksperter og myndigheder lige nu?
-
Politi & efterforskning: Politiet har højnede beredskaber, beder borgere ringe 114 ved mistænkelig droneflyvning (112 ved akut fare) og efterforsker konkrete observationer ved bl.a. Billund og Aalborg.
-
Regeringen: Taler om mulig hybrid påvirkning, koordination med NATO og EU, og nye regler for at nedskyde/neutralisere droner omkring kritisk infrastruktur.
-
Luftfarten (EASA/IATA): Arbejder på en samlet plan mod dronetrusler og GPS-forstyrrelser.
Skal vi være bekymrede?
Vi skal tage det alvorligt men holde hovedet koldt. Hændelserne er formentlig designet til at forstyrre og teste beredskaber, ikke til at skabe panik. Danmark og nabolande eskalerer nu modforanstaltninger, og flytrafikken er hver gang genoptaget. Det er præcis sådan et robust system skal fungere.
Hvad kan du selv gøre?
Hvis du skal ud at rejse
-
Tjek flystatus hos flyselskab/lufthavn, og regn med forsinkelser under igangværende hændelser.
Hvis du ser en drone et mistænkeligt sted
-
Ring 114 (112 ved akut fare). Notér tid, sted, retning/højde og evt. lys (mange droner har grønt blink). Opsøg ikke operatøren.
Hvis du flyver med drone
-
Læs de opdaterede danske regler og lokale NOTAM’er/AIC’er. Slå geofencing til, hold afstand, og flyv aldrig i nærheden af lufthavne eller militære områder.
Vores anbefaling
Vi mener, at vi bør være optimistiske, men også realistiske: Vi skal ikke være bange, men vi skal være fornuftige. Når hverdagen forstyrres (fx af flystop), hjælper det, at den enkelte familie har sit grundlæggende 72-timers beredskab på plads (vand, lys, powerbank, førstehjælp, radio m.m.). Det kan både give os selv noget ro i maven, og så aflaster det myndighederne, så kræfterne kan bruges der, hvor de virkelig gør en forskel i tilfælde kritiske situationer. Det er sådan, vi som borgere kan hjælpe både os selv og samfundet bedst, når noget uforudset rammer.
Q&A - de korte svar
Er det farligt at flyve nu?
Der er ingen tegn på, at passagersikkerheden har været akut truet; lufttrafikken bliver stoppet netop for at undgå risiko.
Må jeg selv “tage en drone ned”, hvis jeg ser en?
Nej. Det er kun myndighederne, der må neutralisere droner – og regeringen ser på at udvide rammerne omkring kritisk infrastruktur.
Hvorfor hører vi om “hybrid angreb”?
Fordi koordinerede droneflyvninger (evt. sammen med cyberangreb) kan stresse vores systemer og skabe usikkerhed uden klassisk militær konfrontation.
Gør dig klar med eget grundlæggende beredskab
Hos PrepLife hjælper vi dig med at være fornuftigt forberedt i tilfælde af uforudsete situationer, der kan påvirke vores hverdag. Vores PrepBox One (til én person), PrepBox Double (til to personer) og PrepBox Family (til hele familien) giver dig eller jer et stærkt fundament for eget 72-timers beredskab, som er baseret på de officielle anbefalinger: vandbeholdere, vandrensning, lys, powerbank, førstehjælpskasse, radio og meget mere - alt sammen samlet i én kasse.
(Kilder: Reuters, AP, Financial Times, Euronews/Al-Jazeera for hændelsesforløb; Trafikstyrelsen/EASA/IATA for luftfartens anbefalinger og regler.)